Wednesday, March 2, 2011

KAEDAH BERNIAGA IRFAN KHAIRI

"Pelajari bukan 8, bukan 15, bukan 20,
TETAPI 101 Cara Promosi Perniagaan
Internet Anda!"

94% perniagaan Internet gagal dalam tahun pertama. Sebab utamanya adalah kurangnya promosi. JANGAN jadikan perniagaan Internet anda sebahagian dari statistik ini!
FAKTA:
94% Perniagaan Internet gagal dalam tahun pertama
FAKTA:
Sebab utama kegagalan perniagaan Internet adalah kurangnya PROMOSI
FAKTA:
Usahawan Internet sering didedahkan kepada hanya beberapa cara promosi sahaja seperti Enjin pencari, Direktori, Iklan banner, Email, Blog, Forum, Affiliate dan Pay-Per-Click.
FAKTA:
Jutawan-jutawan Internet dunia mengetahui lebih banyak lagi cara PROMOSI yang tidak diceritakan dalam ebook-ebook perniagaan Internet biasa!
FAKTA:
Teruskan bacaan anda untuk mempelajari 101 Cara Promosi perniagaan Internet anda!

Lebih banyak anda mencuba dalam perniagaan, lebih hampir anda kepada kejayaan. Ini adalah kerana dalam perniagaan dan kejayaan, segalanya adalah mengikut kebarangkalian (probability).

Sekiranya anda mencuba 10 teknik promosi yang berlainan, kebarangkalian salah satu daripada 10 teknik tersebut mungkin menghasilkan pelanggan yang ramai adalah tinggi. Tetapi, sekiranya anda hanya mencuba 3 teknik promosi, kebarangkalian menjumpa teknik promosi yang berjaya adalah rendah.

Bayangkan sekiranya anda mengetahui 101 teknik promosi. Kebarangkalian anda jumpa dengan teknik promosi yang ideal dan menghasilkan pelanggan paling ramai adalah amat tinggi!
 
Perbanyakkan cara promosi anda supaya kebarangkalian untuk anda jumpa teknik promosi yang terbaik untuk perniagaan anda adalah tinggi. Jangan mengharapkan 2-3 teknik promosi sahaja oleh kerana kebarangkalian untuk anda jumpa teknik promosi yang terbaik adalah rendah.

Pemain baseball yang menghasilkan home-run (pukulan bola melebihi sempadan arena stadium!) paling banyak sekali didunia adalah pemain yang paling banyak sekali terpaksa strike-out (pemain dikeluarkan oleh kerana pukulan tidak mengena bola). Bila ditanya mengapa ini terjadi, beliau menjawab…
“kebarangkalian saya mendapat home-run adalah tinggi oleh kerana percubaan saya adalah tinggi. Lebih banyak kali saya strike-out, maka saya tahu, lebih hampir saya mendapat satu home-run!"

Soalan yang saya sering terima daripada mereka yang baru memulakan perniagaan adalah:
"Apakah cara terbaik untuk mempromosikan perniagaan Internet?"
Jawapan yang saya berikan sering menghampakan yang bertanya.

Sebenarnya, tiada satu tempat pun yang terbaik untuk promosi semua jenis perniagaan. Ia bergantung kepada produk anda, harga, pelanggan anda dan juga wang yang anda sanggup laburkan dalam promosi.

Sebagai contoh, medium promosi terbaik menjual suplemen kesihatan adalah berbeza dengan medium promosi terbaik menjual buku. Medium promosi terbaik peralatan komputer adalah berbeza dengan medium promosi terbaik barang perhiasan.

Oleh kerana ramai usahawan Internet yang tidak faham konsep ini, maka timbulnya keadaan "Mengapa perniagaan saya tidak maju walaupun saya telah menggunakan strategi promosi mereka yang berjaya?"

Tahukah anda apakah cara paling efektif untuk anda mempromosikan produk anda untuk mencapai pelanggan yang mempunyai kebolehan kewangan membeli dari anda?

Cuba pelbagai media untuk memastikan jawapan anda. Terus cuba dan cuba setiap medium promosi dan rekodkan jualan anda sehingga anda jumpa medium promosi yang memberi pulangan terbaik untuk anda.

Dalam mempromosikan perniagaan anda menggunakan beberapa media promosi, tahukah anda bahawa 1 + 1 tidak menjadi 2?

Maksud ini adalah, sekiranya anda promosi perniagaan anda menggunakan kad bisnes sahaja, mungkin anda mendapat 5 pelanggan. Kemudian, anda menggunakan brochure sahaja untuk mempromosi perniagaan anda, mungkin anda mendapat 5 pelanggan lagi.


Namun sekiranya anda gabungkan promosi kad bisnes (dan mendapat 5 pelanggan) dan brochure (mendapat 5 pelanggan), sebenarnya anda tidak akan dapat 10 pelanggan, tetapi lebih dari itu- mungkin 15, mungkin 20, mungkin 30… mungkin lebih!

Dalam promosi, 1 + 1 cara promosi tidak menjadi 2. Fikirkan apa yang anda akan perolehi dengan mengetahui 101 cara promosi!

ANTARANYA IALAH :
Mendapatkan pelanggan baru dan menambahkan pelanggan sedia ada
Kebanyakan perniagaan memberi tumpuan untuk mendapatkan pelanggan-pelanggan baru. Tahukah anda, ianya lebih mudah dan murah untuk membuat jualan kepada pelanggan-pelanggan sedia ada (pelanggan lepas)?

Ini adalah kerana kos pengiklanan untuk mendapatkan seorang pelanggan baru adalah jauh lebih mahal berbanding dengan mendapat pelanggan sedia ada.

Ia dikatakan bahawa 80% keuntungan sesuatu perniagaan datangnya daripada 20% pelanggan anda. Ini bermakna, pelanggan setia atau pelanggan berulang adalah punca keuntungan maksimum perniagaan anda.

Untuk memaksimakan keuntungan sesuatu perniagaan, pelanggan sedia ada merupakan aset yang amat penting dalam mencipta pengguna setia.

Selamat mencuba kaedah yang ternyata berkesan ini...

No comments:

Post a Comment